Dresscode på kontoret #skjorter

Basisvarer til sunde kager

Skal du i gang med at bage sunde kager, men aner du ikke, hvad du skal købe ind? Det kan være svært i starten, hvis man gerne vil kaste sig ud i sundere bagværk. Mange opskrifter har en lang ingrediensliste af finurlige sager, der lyder både dyre, besværlige at bruge og svære at finde i butikker.

Er du nybegynder i sunde kager, kan du endvidere ikke forvente at alle dine kager lykkedes første gang. Sad but true. Følger du en klassisk opskrift, er det ret svært at f*cke den op, da mel, sukker, æg, smør og chokolade stort set altid smager i nærheden af lækkert. Bager du derimod sukkerfrit, glutenfrit eller fedtreduceret, er der andre ingredienser i spil og både smag, konsistens og holdbarhed er ikke længere, som i de klassiske kager.

Hvorfor skal du så alligevel kaste dig ud i det? Fordi sunde kager kan give et lækkert twist til en måske grå hverdag, hvor du gerne vil have noget lækkert, men ikke føler for et sukkerchok hver gang, den søde tand tilfredsstilles.

INDLÆGGET INDEHOLDER AFFILIATELINS (Og nogle ingredienser er sponseret af Easis og Bodylab)

Jeg vil her give en oversigt over, hvilke ingredienser, du som det første bør investere i, som nybegynder ud i den sundere bagekunst. Når du har mere fat i rutinen, kan du avancere til de lidt dyrere specialvarer, men det behøver du ikke til at starte med – efter min mening.

pbmuffins

Find opskriften på peanutbutter muffins (med kikærter) lige HER

Kikærter på dåse! Muligvis en underlig ingrediens at skrive, men ikke desto mindre en ganske billig og brugbar sag at smide i indkøbskurven. Kikærter får den blødeste konsistens, når de bliver blendet, som giver en god basis for en kagedej. De smager nemlig ikke af specielt meget i sig selv (smagen i en humus kommer reelt fra hvidløg og krydderier), så de er meget taknemmelige i forhold til smag.

Fiberhusk! Du kender muligvis mest Husk, hvis du har haft problemer med maven, men de er faktisk langt fra kun til dem, der kæmper lidt med fordøjelsen. Husk består af loppefrøskaller, der suger væske og derfor er smarte i bagværk. De er smækfyldte med fibre og virkelig gode for din fordøjelse. Du bør dog være påpasselig med mængderne, da man ikke bare kan bruge løs, som man ville gøre med almindeligt mel. Et par teskefulde er typisk nok til en hel kage, der ellers hurtigt kan få konsistens som en blok cement – been there, done that!

kage1_zpsekcphr3f

Opskrift på den såkaldte ‘verdens bedste sunde kage’ med kokosflødeskum finder du lige HER

Kokosmælk. Du kan både bruge selve mælken som væske i din dej, men du kan også bruge den fede og cremede del til enten at skabe mere tyngde i selve dejen eller som flødeskum. Du kan nemlig, med lidt snilde, trylle kokosmælk om til skøn og sød laktosefri ‘fløde’skum. Du tager din dåse med (ikke light!) kokosmælk, stiller den i fryseren et par timer. Tager den ud, adskiller væsken fra cremen, så du kan har den fede del tilbage, og pisker den fede creme i ca. 10 min med fuld knald på. Bum, så er der flødeskum!

5e1c6967-e6d4-4dc8-9b02-8755c21173a1_zps4cbc76a5

Opskrift på lowcarb æblekage toppet med revet sukkerfri marcipan fra Easis lige HER

Æg og æggehvide bidraget med væde og cremethed, samt øger proteinindholdet i dine sunde kager, så de er et must i din indkøbskurv, når du skal hjem og bage. Du kan også bruge fedtfattig hytteost eller skyr, hvis din kage mangler noget væde eller lethed, da mange af de fiberrige tørvarer hurtigt kan gøre kagen lidt tung i det.

Tørret frugt i alle varianter giver din kage en sødme, som er helt vidunderlig. De er ganske naturlige, så er du ikke til diverse sødemidler eller tilsætningsstoffer, bør du vælge tørret frugt. Dadler kan bruges enten helt tørre eller næsten friske, hvor de smager dejligt, når de blendes til en blød masse, som kan røres i en dej eller bruges som glasur.

kage2

Opskrift på helt naturlig konfektkage med dadler uden proteinpulver finder du lige HER

Ren rå kakaopulver bidrager med en let bitterhed, men kan samtidig give dine sundere kager et strejf af chokolade. Vil du hellere have fuld knald på chokoladesmagen kan du enten vælge din yndlingschokolade og smelte ned i din kage eller hakke grove stykker ned i dejen, når alle øvrige ingredienser er rørt sammen. Føler du dig eventyrlysten kan du kaste dig ud i en sukkerfri belgisk chokolade eller søde din kage med sukkerfri chokoladetopping fra Bodylab, som du finder lige HER

Bananer virker også, ligesom kikærter, rigtig fint som en base til en kage. De kan moses sammen med tørre ingredienser såsom blendet havregryn, rismel eller fuldkornshvedemel, så væsken i dem suges.

d8adf692-fe58-450e-8a7a-f1404d205060_zpspftzgpfe

Bananbrød med chokoladeovertræk af proteinella fra Bodylab. Opskrift lige HER

Mangler du erstatninger for det klassiske hvedemel, er der flere muligheder. Det afhænger meget af temperament og smagsløg, så det er svært at guide til den helt rigtige sundere melblanding. Mange er glade for mandelmel, der smager en smule sødt og giver enhver opskrift et strejf af nødder. Du kan også bruge kokosmel, men bør her vælge en fedtreduceret variant, hvis det skal fungere som sammenhængen i din dej, da almindelig revet kokos ikke holder på væske. Du kan også prøve den mere neutrale kikærtemel, der ikke smager ligeså sødt som mandel eller kokosmel.

Husk; det er kun fantasien, der sætter grænser og man må gerne kikse i et køkken! Det skal være sjovt at bage, så grin af dine mislykkedes kager og spis dem alligevel! Det behøver ikke være svært at bage sunde kager, men det kan godt kræve lidt øvelse, får de sidder lige i skabet.

Læs også mit indlæg om basisvarer til sunde snacks, hvis du hellere vil have små hapsere end kager. Du finder det lige HER

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Dresscode på kontoret #skjorter