Hvad sker der i kroppen 1 time efter sukker?

Kom i gang med yoga

Slanke kvinder i stramme tights, der sidder helt perfekt og ikke kravler op/ned, står og træner til en solnedgang. De er så smidige, at selv dine iphone høretelefoner, ville blive misundelige. Det er sådan cirka det billede, der dukker frem på min nethinde, når jeg tænker på yoga – givetvis biased af diverse sociale medier.

Uagtet disse idealtypiske forestillinger om yoga, har jeg kastet mig ud i det. Og jeg er hverken særlig tålmodig, smidig eller spirituelt anlagt – og jeg har ikke set en solnedgang live i årevis. Derfor vil jeg gerne give et par tips videre, hvis du også er nybegynder i yoga. Der er nemlig slet ikke noget at være bange for, hvis man lige justerer sine egne forventninger en smule, så… Kom i gang med yoga!

yogaigang

Mine tights og min top er sponseret af Hummel og er fra en sidste sommers kollektion. Find et par lignende tights HER og en seamless top, perfekt til yoga-øvelser, lige HER (AFFILIATELINKS)

Yoga har vist sig, for mig, at være den perfekte træningsform her i New York, da jeg hverken har tid, overskud eller smertegrænse ‘plads’ til at være medlem af et træningscenter lige pt. Det smarte ved yoga er, at du kan dyrke det derhjemme, men før du kaster dig ud i den slags, anbefaler jeg klart, at du har styr på basisøvelserne, så du passer på dig selv og din krop.

For at du kommer godt i gang med yoga, behøver du ikke investere i det dyreste forløb eller det dyreste nye tøj, da det hurtigt skaber mange forventninger til dig selv. Tag roligt dine gamle tights på og en t-shirt eller top, du har det behageligt i. Du dyrker yoga for din egen skyld, så ingen grund til at leve op til Instagrambilledet.

Noget af det vigtigste som nybegynder, uanset hvad vi taler om, er at føle sig godt tilpas, vil jeg mene. Det hænger både sammen med dine forventninger til dig selv, om fx ubesværet at lave den sværeste position allerførste træningstime, men det gælder også dine omgivelser. Det kan være en god idé at besøge forskellige steder, tage en prøvetime og mærke efter; bryder du dig om at være der? Yoga kan dyrkes i mange forskellige miljøer, med forskellige instruktører og med forskellige filosofier bag, så vælg den, der passer til dig.

yoga11

For et år siden prøvede jeg kræfter med et online yogakursus, som var en virkelig god start, der langsomt og sikkert introducerede forskellige vejtrækningsøvelser og øvelser, der kunne laves hjemme på stuegulvet. Du kan læse om, hvad jeg lærte af det 10 ugers online kursus, hvor jeg lavede ca. 12 min øvelser hver dag, lige HER. Har du ikke mod på nogle prøvetimer ude i byen, kan et onlineforløb i en kort periode måske være noget for dig, hvor du lige snuser til, hvad yoga er for noget.

Du kan også alliere dig med en veninde, kollega eller bekendt, så i kan grine lidt af det hele sammen. Der er ingen grund til, at det skal føles intimiderende, men det kan et nyt miljø hurtigt gøre. Det gælder især, hvis du føler dig usikker og kluntet. Bare husk på; alle har været hende den nye engang!

Der er ingen skam i at lave øvelserne forkert, ikke være smidig nok eller spørge om en lettere udgave. Sandsynligvis vil din instruktør med glæde vise dig alternativer, og det er nu engang vigtigere, at du får en god oplevelse til træning, end at du forsøger at se smart ud for de andre på holdet!

yoga2

Der findes rigtig mange fordele ved at dyrke yoga, men dem er jeg slet ikke kompetent til at fortælle om, da jeg selv er ganske grøn (høhø, jævnfør billedet) på området. Jeg kan bare fortælle, at jeg selv har været utrolig glad for at komme i gang med at dyrke yoga, der giver en dejlig ro i kroppen, men bestemt også udfordrer både styrke og balance.

Vil du læse mere om yoga, kan jeg anbefale min blog-kollega Cathrine, der er uddannet yogainstruktør. Læs med HER

 

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad sker der i kroppen 1 time efter sukker?