Den nye iphone opdatering! WTF!

Kalorielet indisk butterchicken

Er du vild med det indiske køkken, er du ikke alene. De indiske retter er smagfulde, aromatiske og gerne lidt for besværlige til at lave selv, så de bestilles typisk som takeaway. Det er naturligvis også hamrende lækkert, at få serveret en omgang lækker butterchicken, tikka masala eller anden karry-ret lige ved døren, men mange af de indiske lækkerier indeholder også store mængder fedt og salt, hvis de bestiller dem udefra.

Du kan sagtens lave en sund og kalorielet indisk butterchicken, som smager dejligt på en hverdag, hvor du måske ikke har lyst til at brænde en hel masse af på en tung middag. Mange af krydderierne er efterhånden både let tilgængelige og billige i de fleste supermarkeder, og elsker du smagen af indisk, er der jo til mange gange aftensmad, hvis du investerer i dem alle én gang.

Du skal bruge (til 4 personer)

– 650 gram kylling

– 1 lille løg

– 2 spsk olivenolie

– 1 tsk knus kardemomme

– 2 tsk garam masala

– 1/2 knust nellike

– 3 tsk spidskommen

– 1 tsk gurkemeje

– En smule revet frisk ingefær

– 1-2 fed hvidløg helt finthakket (alt efter hvor meget, du elsker hvidløg)

– 1/2 frisk chili helt finthakket (afhængig af din tolerance for chili)

– 1 dåse hakkede, flåede tomater

– Salt/peber efter smag og behag

– 100 gram yoghurt uden smag (græsk yoghurt eller skyr)

– 1 dl madlavningsfløde (vælg den fedtprocent, du bedst kan lide)

– Frisk koriander til topping

14686032_10210750188252151_1640786467_n

Skær kylling i mundrette bidder og smid alle dine krydderier, chili, hvidløg, ingefær og yoghurt i en blender, så det hele blendes til en aromatisk marinade, der hældes over kyllingestykkerne. De kan trække i køleskabet natten over eller blot en halv times tid, alt efter hvor travlt du har.

Når du er klar til at spise, svitser du løget i olivenolie og hælder kylling (inklusiv marinade) på panden, hvor du skruer fra høj til middel varme. Lad det hele stege, indtil kyllingen er gennemstegt. Tilføj de flåede tomater og smag til med madlavningsfløde, hvor du vælger den fedtprocent, du foretrækker.

14696959_10210750188292152_74977250_n

Din kalorielette butter(uden butter) chicken kan serveres med brune eller hvide ris og kan toppes med frisk yoghurtdressing,hvis du er til den slags. Dressingen består af finthakket agurk, lidt limesaft, en smule garam sala, salt og peber, som blandes efter dine smagsløg.

Synes du at koriander smager af sæbe, undlader du naturligvis den grønne dusk på toppen.

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den nye iphone opdatering! WTF!