Linse havre boller

Måske skal man være lidt en helse type for at være vild med den her opskrift, eller måske skal man bare have en stor ja-hat. Hvorom alting er, så bagte jeg her den anden dag nogle linse havre boller (eller ‘klatter’ er de vel nærmere), da jeg havde rester af kogte linser fra de fyldte peberfrugter, som jeg havde lavet til aftensmad.

Idéen opstod, da jeg tidligere har bagt muffins med kikærter. Jeg har også set mange opskrifter på brownies, der indeholder bønner. Det er nemlig sådan, at bælgfrugter har et højt indhold af protein, men de bliver også dejligt cremede, når de bliver blendet. Og så er smagen på de fleste bønner, linser og kikærter også meget neutral, så de tager let smag af noget andet, hvis du bruger dem som basis i en dej.

Jeg lover som sagt ikke smag af luftige, hvide fødselsdagsboller her, men jeg synes selv, de blev ganske gode. De mætter i hvert fald godt, er hurtige at lave og er praktiske at have med på madpakken, hvis du mangler en hapser på farten. Og så kan de sagtens fryses, hvis du vil have en portion klar til travle dage.

Læs også ‘10 sunde idéer til madpakken’

16357731_10211871228637460_344263075_o

Opskrift på linse havre boller

– ca. 100 gram kogte linser

– 1 knivspids salt

– 1 æg

– 1,5  dl havregryn

– 3 spsk mel af en art (jeg brugte sojamel, men brug hvad du har)

– 1 stor gulerod (der rives fint)

– 1/2 tsk timian eller rosmarin

– Lidt finthakket frisk persille (eller anden krydderurt)

Blend linserne til en lind masse. Skyl derefter din blender og blend herefter havregryn, så det bliver til mel. Bland linsemasse og havregryn i en skål sammen med æg, revet gulerod, salt, krydderier og mel. Rør det hele rigtig godt sammen og bag dine små klatter i ca. 15-20 min ved 180 grader varmluft.

I denne opskrift kommer mængderne sig ikke særlig nøje, så vær helt rolig hvis du har for lidt eller for meget af noget. Dejen skal have en tyk dejagtig konsistens, og de skal være så faste, at du kan forme små klatter med en spiseske og putte på en bageplade med bagepapir.

Er din ja-hat stor nok til at prøve en portion linse havre boller?

Hvad fortæller min fedtprocent?

Nogle gange tager jeg på, og nogle gange taber jeg mig – ligesom alle andre kvinder, jeg kender. Det har taget mig lang tid, men jeg har arbejdet på ikke at gå op i min vægt, og nu går jeg så heller ikke op i min fedtprocent, som jeg ikke aner, hvad ligger på. Mit fokus har ærlig talt mest været på at skabe sunde vaner og sunde tanker, der giver mening for mig og min krop.

Det vigtige for mig er, at jeg er glad, når jeg ser mig selv i spejlet, men også at jeg har energi til hele dagen, at min krop fungerer og at jeg kan nyde de ting i livet, som jeg har lyst til at nyde. Rødvin og chokolade, lange gåture, dybe samtaler, høje grin og vind i ansigtet for eksempel.

Jeg har tabt mig 8 kilo i sommers, men det var ikke på en særlig sund måde. Et vægttab af kilo er nemlig ikke nødvendigvis et tab af fedt eller en forøgelse af muskelmassen. Ikke fordi vi alle skal gå efter det, for vi bliver jo stressede i hovederne, hvis vi har ét ideal, som vi alle skal leve op til. Din fedtprocent siger ikke ret meget om dit generelle velvære eller overordnede sundhed, men den kan naturligvis indikere, hvis du har nogle vaner, der kan være skadende for dit helbred på lang sigt.

Bør du så heller ikke gå op i din fedtprocent? Det skal jeg ikke kunne sige. Har du et bestemt mål, eller er du i gang med et bestemt træningsforløb, kan det give mening at foretage nogle målinger, der bruges som indikatorer på fremgang i processen. Men at leve sit liv efter, hvor mange procent af kroppen der er fedt, det orker jeg ikke.

Læs også ‘Opfølgning på vægttab: jeg har det godt’

16344224_10211870996711662_1270749933_n

Går du op i din fedtprocent?

Skam, tapas og vin

Hvad er opskriften på en perfekt lørdag aften? Lad mig give dig svaret. Du tager 1 styks veninde, du ikke har set i noget tid. Så går du ind i dit lokale supermarked, glemmer alt om dit saldo på din konto og fylder den med alverdens lækkerier. Når du kommer hjem, åbner du den første flaske vin, som i deler, mens i laver tapas.

Dernæst sætter du dig til bords med din veninde, hvor i bruger de næste par timer på at spise ost, parmaskinke, humus, falafel, glutenfri hjemmelavede bruschetta med svampe og pesto, og det hele skylles ned med mere vin. Når i har vendt hele verdenssituationen og føler jer mere end propmætte, så rykker i over i sofaen, hvor i åbner endnu en flaske vin og tænder for SKAM, hvor i ser stort set hele 3. sæson, mens i gør plads til noget chokolade til dessert.

Det var opskriften på en perfekt lørdag aften: skam, tapas og vin (og chokolade). Velbekomme!

Læs også ‘Jeg er faldet i SKAM fælden’

16395890_10211886752105537_1701606558_n

skam

screen-shot-2017-01-29-at-11-44-56-am

Rigtig god weekend til alle der klikker her forbi!

bloglovin_annawarrington

Tips til at få et studiejob

Et studiejob er smart at have af flere årsager. Du supplerer din SU, du får praktisk erfaring og du udvider dit faglige og sociale netværk.

Nu er jeg selv snart færdiguddannet, men der er nogle gode råd, som jeg ville ønske, jeg havde vidst, da jeg var nystartet på studiet. Jeg har læst 2 år sociologi og nu snart 4 år på statskundskab på Københavns Universitet, så mine tips relaterer sig mest til det samfundsvidenskabelige felt, men der er måske også lidt gennemgående temaer, som du også kan bruge, hvis du læser noget helt andet.

Tips til at få et studiejob

– Tjek jobbanken på dit uddannelsessted, hvis du leder efter noget studierelevant. Karriere.ku.dk giver dig eksempelvis muligheden for at oprette en jobagent, så du får en mail hver gang, der er et nyt studie eller fuldtidsjob, der matcher dine præferencer. Der er både danske jobs og jobs i udlandet.

– Følg de virksomheder og organisationer som du er interesseret i på Facebook og Linkedin. Mange slår deres stillinger op på deres sociale medier, så slå dine notifikationer til og vær klar, når et opslag rammer din væg!

– Lav frivilligt arbejde indenfor det felt, du studerer, hvis du ikke kan få et betalt studierelevant job med det samme. Det udvider dit faglige og sociale netværk, og det giver dig mere hands-on erfaring med dit felt. Læs: ’10 gode råd til frivilligt arbejde’.

– Meld dig ind i Djøf, mens du er studerende. Du får et medlemsblad og et stort netværk, der tilbyder kurser i blandt andet CV-skrivning, tips til jobsamtaler og meget andet. Jeg skal selv snart til et foredrag om alt det praktiske i forbindelse med at søge job i udlandet.

– Google er din ven. Lav en søgning med det felt, du er interesseret i efterfulgt af ‘job bank/job agent/ job finder’ og opret dig selv i det system, der popper frem.

– Gå ind på studiejob-danmark.dk og se udbuddet af studiejobs, hvor der løbende lægges forskellige deltidsjobs op fra forskellige brancher.

– Beskriv dine kompetencer på dit CV i stedet for bare at liste dem op – også selvom de ikke direkte har noget med dit felt at gøre. Måske har du arbejdet i en butik, hvor du har fået lært noget om samarbejde, selvstændighed, overblik eller lignende. En erfaring kan være brugbar, hvis du er i stand til at reflektere over den, selvom den ikke er direkte forbundet med dit studie.

– Tænk kreativt og brug dit netværk af venner og veninder. Måske er det ikke lige det klassiske studiejob, men der kan være mange veje til Rom, så hold øjne og ører åbne og vær ikke bange for at gribe en muligheden, selvom det ikke umiddelbart er skræddersyet til dig.

– Sørg for at din egen Linkedin profil er opdateret og ser professionel ud. Den kan give kommende arbejdsgivere et hurtigt overblik over, hvem du er. Og husk så også lige at gøre din Facebookprofil privat eller slet de gamle gymnasiebilleder, hvor du kaster op i en busk, ik?

– Meld dig ind i en A-kasse, mens du er studerende. Mange a-kasser har gratis rådgivning til rådighed om karriereforløb, når du er i slutningen af din uddannelse.

Læs også ‘Sådan overlever du på SU’

giraf

Billedet er fra en af mine første arbejdsdage som praktikant for UN Women i New York. Læs alt om praktikopholdet i oversigten over indlæg HER

Har du nogle gode tips til studiejobs?

bloglovin_annawarrington

Jeg har meldt mig ind i et træningscenter (igen!)

Så skal jeg sgu i sving igen med det træning! Det er alt for længe siden, mine små arme har rørt ved en håndvægt, og jeg savner at få bevæget mig mere end yoga, cykling og gåture rundt i Københavns gader.

Min krop har fået en tiltrængt pause efter flere måneders hektisk hverdag i New York, hvor jeg havde lange dage og gik meget, så mine hofter var ikke særlig samarbejdsvillige i forhold til mere træning end en ugentlig yoga-time. 

Men nu er jeg tilbage i København og min nye hverdag som studerende er gået i gang, så jeg har en del mere overskud til træning. Jeg har i denne omgang valgt at melde mig ind i et nyt træningscenter, hvor jeg ikke har været før. Urban Gym koster nemlig kun 99 kr om måneden (uden binding eller oprettelsesgebyr), så her kan mit SU venlige budget også være med – og så gør det ikke noget, hvis jeg ikke er der 7 gange om ugen. En langsom start bliver det nok til!

Læs også ‘Kom i gang med træning – igen!’

16325720_10211871045792889_1066227204_o

Mit tøj er sponseret af Hummel. 1. Sneakers 359 kr. 2. Tights 300 kr. 3. Bluse 180 kr. (reklamelinks i form af affiliatelinks)

Older posts