Vil blogs overleve?

Reklamer ødelægger blogs

Da jeg i går skrev, at jeg personligt var lidt træt af blogs, så overraskede reaktionerne mig faktisk en smule. Jeg fik flere kommentarer her på bloggen, men der var også gang i kommentarfeltet på bloggens Facebookside og på min Instagram. Læs indlægget fra i går: ‘Vil blogs overleve?’

Det handlede nemlig for mange ikke (som det gjorde for mig) om manglende kreativitet i indlæg og fornyelse af idéer i blogland, men nærmere om mængden af reklamer. Mange læsere tilkendegav, at de følte, at bloggere var begyndt at gøre mere op i reklamer, end i at skabe personligt indhold. Se, dét synes jeg er spændende at dykke lidt ned i!

At finde hoved og hale i, hvordan reklamer fungerer på blogs, er noget de fleste læsere efterhånden har godt fat i. Det er i hvert fald mit indtryk, at ord som ‘affiliate’ og ’sponseret’ ikke opildner til meget forvirring længere. De fleste bloggere (og instagrammere) er da også efterhånden skarpe til at gøre opmærksom på alt, hvad der kan lugte af reklame.

Så det er ikke som sådan viden om reklamerne, der lader til at være årsag til læsernes irritation – af hvad jeg kan se. Hele humlen lader nærmere til at være, at læserne føler, at mange bloggere er gået på kompromis med indhold i forhold til reklame på deres blog. Den modsætning mellem indhold og reklame, finder jeg utrolig interessant. For hvem siger, at dit indhold ikke kan være ligeså godt eller dybt, bare fordi du har fået betaling for den? Er dit arbejde bag ved skærmen ikke lige meget værd, om du er blevet betalt 0 kr, 100 kr eller 10.000 kr for det? Ordene er vel de samme?

Det har måske noget at gøre med, at vi som læsere føler, at troværdigheden ryger, når der er penge involveret. Omvendt kunne man jo argumentere for, at indholdet kan blive endnu bedre, hvis bloggeren har råd til at fordybe sig mere i sine skriverier, fordi de faste indtægter er betalt.

Det er bestemt ikke op til mig at vurdere, hvad der er hverken rigtigt, forkert eller noget midt i mellem. Jeg synes blot, det er interessant at følge de mange tendenser på sociale medier og kommentere på dem, når jeg selv mener, jeg har noget på hjerte.

Hvad mener du? Kan indhold og reklame gå hånd i hånd, eller vil det ene altid trumfe det andet?

Læs også ‘Skjult reklame – nej tak’

17321311_10212300180560990_1792994998_n

Et billede af en absolut ikke sponseret (men meget velsmagende) jordbærtærte fra weekendens besøg hos mine bedsteforældre. Jeg har altid svært ved at finde et passende billede til denne slags indlæg, men jordbær og kage er jo altid lækkert at kigge på, ikke sandt?

bloglovin_annawarrington
   

9 kommentarer

  • Interessant emne at tage op, jeg tror det de fleste mener er at hvis fx en madblogger pludselig blogger om et særligt skyllemiddel eller ligende, som ligger langt fra hvad de normalt skriver om, virker det ikke reelt – I dette konkrete tilfælde vil jeg også klart mene at bloggeren har solgt sin sjæl og gået på kompromis med kvaliteten af indholdet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Det er en rigtig distinktion at gøre, Celina. Jeg er helt enig i, at hvis det falder helt udenfor det univers, som bloggeren har bygget online, så skærer det læseren i øjnene. Omvendt har jeg også læst rigtig gode indlæg, der tilfældigvis også var sponseret. Det kræver, at bloggeren formår kun at sige ja til tilbud, der passer ind på bloggens præmisser, og at indholdet kan formidles med samme personlighed og passion som indlæg, der ikke er sponseret – efter mine mening 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    I min verden, så er Miriam fra Miriams Blok et prima eksempel på, at en blog kan gøres til fuldtidsarbejde og en indtægtskilde uden at miste det, som bloggen altid har været. Og jeg tror (i hvert fald i hendes tilfælde), så er det fordi hun er 100% ærlig og alt er gennemskueligt hos hende. Jeg går faktisk bevidst ind på fx Asos gennem hendes affiliatelinks fordi jeg gerne vil støtte hende så hun kan leve af at blogge. Det kan jeg ikke sige med andre blogs. Hun har beholdt sin ‘blogger-integritet’, hvis man kan sige det. Jeg har det fint med at bloggere også gerne vil tjene penge men vær nu ærlige omkring det. Det er nok dét der tænder mig af ved mange bloggere som jeg ellers har fulgt længe. At de har kommercialiseret ‘dem selv’ og har mistet integritet på den bekostning. Der synes jeg fx Sofia Saidana har mistet stort set alt der gjorde hende speciel ved at hun har gjort forretning af alt hun gør. Fred være med at hun også skal kunne leve af det, vi skal alle have brød på bordet, men hun har mistet rigtigt meget af det der gjorde hende så populær til at starte med. Jeg følger hende stadig på diverse medier men jeg køber fx ikke noget af hendes spons. Det samme gælder for mit vedkommende også Mascha Vang men det er mest fordi hun altid skal brokke sig over at hun skal skrive ’sponsoreret’ i sine indlæg ’selvom hun selv har betalt for det’… På trods af, at det er tydeligt at disse firmaer behandler hende ekstra godt. Nå, det skal heller ikke være for at nedgøre bloggere og jeg har egentlig respekt for at man kan leve af det – der er bare forskellige måder at gøre det til en levevej 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Det er et sindssygt godt eksempel med Miriam, som du kommer med Louise. Hun er også en af mine absolut favoritter, for selvom smag og behag naturligvis er forskellig, så tror jeg der er enighed blandt mange om, at hun om nogen har formået at bevare sin personlige stil, selvom hun er gået fuldtids med bloggen. Det univers hun har bygget op, er utrolig troværdigt, personligt og vedkommende for rigtig mange, så jeg forstår udemærket din tankegang, når du bevidst køber via hendes links for at støtte hende og bloggen. Det er jo virkelig et eksempel på, at indhold og reklame i den grad kan følges pænt ad 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Som Louise kommenterer – hvis folk bare er ærlige omkring det. Jeg synes faktisk det er mere troværdigt når en blogger skriver “Som I ved er min blog frivilligt arbejde, men jeg tjener lidt ved siden af via disse afiliate links og det vil være super hvis I vil støtte mit arbejde ved at bruge disse link hvis I er interesserede i at købe produktet”. Jo, når du spørger så pænt så vil jeg faktisk gerne! Men når du forsøger at skjule det via “og tilfældigvis så har de sørme lige tilbud samme tidspunkt som jeg skriver dette post, klik her”. Hold nu.. jeg ved jo godt det ikke er tilfældigt.. og når folk overdriver ala “normalt bruger jeg aldrig proteinpulver fordi det smager af helvede til og syntetisk – men det her produkt smager fantastisk og jeg kunne leve af det dag og nat. Faktisk er jeg fuldstændig blown away og mit liv er forandret for altid”.

    Det er disse skjulte reklamer hvor bloggeren antager at man er idiot jeg ikke kan lide..
    Hilsen Nana

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Ha ha, det er nogle fine eksempler, fordi de faktisk er spot on! Jeg har selv trukket let på smilebåndet, når jeg har set bloggere pluuudselig meeeeget begejstret over et eller andet produkt, som 5-10 andre også pludselig er glade for indenfor den samme uge. Det er helt fair at lave spons, det gør jeg også selv, så længe man kan stå personligt inde for de ting man skriver, så processen er gennemsigtig. Jeg har, ligesom dig, også langt mere respekt for ærlighed fremfor at man forsøger at flette et par “uskyldige” reklame-referencer ind i et indlæg. Hellere up front!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Giga interessant!
    Jeg er træt af det fordi, det efterlader mig med en følelse af at jeg skal forbruge. Såvel bloggere som magasiner som youtubere. Pludselig sidder jeg med en mavefornemmelse af “fuck jeg skal ud og have den der concealer-dims”. Som når jeg lige har sovet på det er ok langt nede på listen over ting jeg reelt har brug for. Og det er jeg træt af. Det rammer så ind i spons og reklame jf. “køb det her”-indlæg (mere eller mindre diskret hintet) typisk også er dem, firmaerne har smidt penge efter.

    Og så er jeg bliver jeg så træt indeni, når fem bloggere inden for den samme uge hyper rugbrødsklappere til madpakken, en bestemt gallapremiere eller lignende. Specielt når man efter tre indlæg kan læse at firmaet bag har bedt om at ordene “knasende, mæthed og svampet” bruges x antal gange. Og at der i øvrigt skal lægges vægt på at det er en nem løsning i børnefamilierne. Det enkelte indlæg er måske rigtigt fint, men i og med at fem bloggere fyrer en nogenlunde enslydende smøre afsted.. jae så falder troværdigheden. Og i de grelleste (er det et ord?!) eksempler når det er direkte copy paste fra en marketing medarbejder hos firmaet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Tak Mia. Det er jeg glad for, du synes. Jeg synes også selv, det er et rigtig spændende emne at tage fat i 🙂 Det er nogle fede perspektiver, du hiver frem her. Forbruger-kulturen er bestemt et aspekt af det hele, som jeg ikke selv havde tænkt ret meget over, men det er jo rigtigt, at de mange online reklamer alt andet lige sparker til vores købelyst som forbrugere. Og så er jeg helt enig i, at troværdigheden ryger, når en hel masse bloggere på én og samme tid bruger præcis de samme ord om de samme produkter…

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Godt indlæg! Altid interessant når blogger blogger om blogging (gav det mening?;)). Jeg er enig med de fleste i kommentarfeltet. Fint med sponsorerede indlæg ind i mellem. Jeg kan dog blive lidt irriteret, når man først opdager langt inde i indlægget, at det er sponsoreret (husker for noget tid siden en kampagne – vistnok for en fagforening – om stress, hvor det først fremgik langt nede i indlægget, hvad det egentlig handlede om). Jeg må også indrømme, at når bloggeren taler for begejstret om noget de har fået betalt, virker det for mig utroværdigt (fx “det her spa-sted er sååååå lækkert. Ps de har givet mig opholdet gratis”). Og så selvfølgelig de kampagner, der ses på næsten alle blogs.
    Bedste er at være ærlig omkring det. Én nævner Miriams Blok som eksempel og ja, hun er mega troværdig og ærlig, nok fordi hun er det:)
    Hej herfra

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Vil blogs overleve?