Æggewrap med tun og avocado

Så skriv dog at det er reklame!

Hvis jeg ser ét opslag mere om et fantastisk nyt produkt, hvor der ikke er skrevet, at det er reklame, så får jeg altså fnidder. Helt ærligt, du har fået det gratis, og så er det altså reklame, hvilket andre fortjener at vide!

Og ja, der er stadig en del forvirring om, hvordan man skal markere opslag på blogs og sociale medier. Forbrugerombudsmanden har været ude i flere omgange med reviderede regler og gode råd, så der er ikke noget at sige til, at man hurtigt kan blive forvirret over, om det er nok at skrive ‘reklame’, om der skal stå ’sponseret’ og hvor stort/småt det skal skrives, samt hvor det skal stå i et opslag. Det bliver jeg også selv (stadig) forvirret over.

Hvad jeg til gengæld ikke forstår, er når man slet ikke skriver noget. Helt ærligt, det er ret gennemskueligt. Hvis du er ambassadør for et mærke, hvis du har fået en hel masse produkter tilsendt fra en virksomhed, eller hvis du har lavet en aftale om, at du får nogle oplevelser langt billigere end alle andre, så er det altså reklame.

Jeg er helt med på, at det er et område, som (desværre) stadig er en juridsk gråzone, hvor trykte magasiner har langt friere hænder, end bloggere har. Det er bestemt ikke fair, at det skal markeres på samme måde, hvis du har fået 100 kr rabat på en kjole, som hvis du har fået 1000 kr for at skrive om den. Jeg tror, vi alle gerne ser, at der formuleres nogle klare, gennemsigtige og fair regler, så både bloggere, forbrugere og læsere kan have et overblik over, hvordan og hvorledes reklamer på sociale medier foregår.

Men uanset hvor forvirrende reglerne end måtte være, så er der ingen tvivl om, at du har pligt til at skrive, hvis der er tale om reklame.

Læs også ‘Reklamer ødelægger blogs?‘ eller ‘Jeg vil ikke reklamere for slankete’

91c059b529de8f13d0e1af40ec06e276-coffee-shop-coffee-coffee

Hav en dejlig fredag derude – ønske om god weekend får du med dig helt gratis, uden spons…

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

  • Faktisk træder den nye markedsføringslov først i kraft i morgen, så juridisk set har det ikke været nødvendigt at markere noget som reklame, fordi man har fået det gratis, med mindre der er en aftale om omtale. Selvom jeg er enig i, at læserne fortjener gennemsigtighed på det område. Det synes jeg nu ikke nødvendigvis den nye lov giver af samme årsager, som du kommer ind på, men det bliver i hvert fald sværere for snyderne af slippe af sted med det nu!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nej, det har du ret i. De gamle regler var mere i en gråzone, hvor der kunne tolkes, så her efter 1. juli bliver det forhåbentlig mere gennemsigtigt. Det er stadig bare dårlig stil ikke at oplyse sine læsere om, hvad dealen er med produkter, oplevelser og rabatter. Og vi er helt enige i, at gennemsigtighed (desværre) ikke bliver en selvfølge af den nye lov, men det kan formentlig skabe nogle klarere retningslinjer for alle, der agerer online 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Æggewrap med tun og avocado