Fitness retorik (der ikke giver mening)

Hvad jeg gør, når maven driller

Det er simpelthen fjollet, at det skal være tabu at tale om, når maven driller. Der er så mange danskere, der hver dag render rundt med mavepine, fordøjelsesproblemer og andre sager, som måske ikke er så lækre at bringe på bordet som samtaleemne under middagen, men som er vigtige at tale om.

Selv har jeg været igennem hele møllen af maveproblemer og mere eller mindre succesfulde løsninger. Som barn spiste jeg utrolige mængder yoghurt med Husk, som ung blev jeg køresyg på alle familieferier og som voksen har jeg prøvet at leve helt glutenfrit, at blive testet for laktoseallergi, at introducere rugbrød til kosten igen, at skære ned på sødemidler og hele molevitten.

I dag kender jeg min krop ret godt, og jeg ved, hvad jeg skal undgå i store mængder, for at min fordøjelse fungerer ok. Det sker dog alligevel, at jeg ud af det blå for flere dage i træk, hvor jeg har ondt i maven efter hvert måltid og får problemer med hele maskineriet indefra, hvilket selvsagt er rimelig frustrerende. Herunder kan du læse, hvad der virker for mig, når maven driller. Har du mange problemer med din egen mave, vil jeg selvfølgelig råde dig til at tale med din egen læge, og ikke med det samme falde i ‘jeg kan nok ikke tåle XXX fælden’. Selvom der er mange, der har diverse former for allergi, så kan langt de fleste faktisk tåle de fleste fødevarer – måske bare i lidt mindre mængder. Når det så er sagt, så er det også efterhånden en folkesygdom at have irritabel tyk tarm, hvor man typisk skal prøve sig frem med forskellig kost, før man finder noget, der virker for én selv.

Læs også ‘En snak om gluten, spelt og maver’ eller ‘5 x Glutenfrit brød ‘

19622398_10213456385145382_916859221_n

Hvad jeg gør, når maven driller.

– Skruer ned for grøntsager, som jeg ellers spiser mange af: kål, grønne bønner, bønner. De kan være lidt hårde for maven.

– Spiser de fleste af mine grøntsager kogte, bagte eller dampede. Gulerødder spiser jeg dog altid rå.

– Skruer ned for sødemidler. Det har ikke noget med sødemidlerne i sig selv at gøre, men de fleste sukkerfri produkter har tilsat fibre (fordi sødemiddel søder mere end sukker, og man derfor bruger mindre mængder, så man har brug for noget ‘fyld’) og de fibre kan være hårde for maven.

– Skruer ned for kaffe (max 2 kopper dagligt)

– Udelukker gluten (i et par dage, normalt får jeg lidt rugbrød), men sørger for at få godt med fibre og kulhydrater hele dagen fra andre kilder.

– Spiser relativ ukrydret mad. Jeg har ingen evidens herfor, men det lader til at virke for mig.

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Fitness retorik (der ikke giver mening)