Quinoa gryde!

Det er super trendy med kødfri dage og veganske opskrifter. Mange er skeptiske, men grønne måltider behøver faktisk hverken være kedelige eller efterlade dig super sulten fra bordet. Du kan som bekendt lave meget andet end en stor salat med iceberg og majs…

Her er en hurtig og nem omgang aftensmad til de dage, hvor det grønne skal være i fokus. Så kan du altid lave en stor bøf dagen efter, hvis du trænger til den slags. Personligt har jeg stor respekt for dem, der lever plantebaseret, men jeg mener ikke, at vejen frem er 100% vegansk kost for alle. Hvis alle i stedet bare blev lidt bedre til at spise bare lidt mere grønt og lidt mindre kød, så ville det på nationalt og globalt plan allerede dér gøre en kæmpe forskel for miljøet, men forhåbentlig også for bæredygtigheden af kødproduktionen og for dyrevelfærden i fødevareindustrien.

Nå, det var et sidespor. Jeg lavede en stor quinoa gryde med bønner, grøntsager, varme krydderier og tomatsovs her den anden dag, som endte med at smage lidt i retning af mexicansk simremad. Du kan servere retten til enten ris, pasta eller som her med en grøn salat.

22127284_10214213125383415_622932154_n

Opskrift på stor portion (kan sagtens fryses eller holde sig på køl)

– 3 dl quinoa

– Salt, peber, timian, spidskommen, tørret chili efter smag og behag

– 1 broccoli

– 1 peberfrugt

– 1 dåse kidney bønner

– 1 squash

– 1 porre

– 2 gulerødder (eller søde kartofler)

– En rest hvidkål

– 1 dåse hakkede tomater

Du skal bruge en stor gryde, for det er en alt-i-en ret. Og du kan faktisk her frit vælge, hvilke grøntsager der skal i. Jeg startede med at svitse de grove grøntsager (såsom kål og gulerødder i olivenolie med salt, peber og chilipulver. Derefter tilføjede jeg de lettere grøntsager (såsom squash og peberfrugt) sammen med quinoa, godt med vand, en dåse hakkede tomater og resten af krydderierne.  Det hele fik derefter lov til at simre under omrøring i ca 25 min, indtil quinoaen var helt kogt. Til sidst hældes kidneybønnerne i, der smages til med krydderier, og det hele røres godt sammen. Velbekomme.

bloglovin_annawarrington

At miste kontrol over kroppen – offentligt

Jeg har tilbragt dagen i sengen og på sofaen, hvilket i sig selv lyder ganske hyggeligt, men det har det ikke rigtig været. Sagen er den, at jeg i går var på vej hjem fra at have givet en veninde et kram og drukket en kop kaffe, hvor jeg så vil stige op på min cykel, men falder. Jeg er nemlig den heldige indehaver af hypermobile led, som rammer rigtig mange og påvirker folk i forskellig grad. For mig betyder det, at mine ankler ikke sidder særlig godt fast – bogstavelig talt.

Jeg mister derfor kontrol over min krop, så jeg ganske offentligt på gaden vælter (stillestående vel at mærke) med min cykel nedover mig. Fedt. Det er både pinligt, frustrerende og ikke mindst meget uheldigt, når man som jeg også er indehaver af super dårlige hofter, for så skal man helst ikke falde med sin egen og cykelvægt ovenpå sin hofte.

Så… Hvad man kan lære af det? Ikke en skid. Andet end at fremmede mennesker er overraskende søde til at hjælpe, og at der ikke er andet at gøre nogle gange end acceptere, hvordan tingene er. For jeg er ikke altid herre over min krop, ligesom der sikkert er nogle ting i dit liv, du ikke selv er herre over. Der er rigtig mange dage, hvor vi skal tage kontrollen over vores eget liv, tage ansvar og arbejde for noget selv, men der er også dage, hvor vi bare skal give slip og lade noget andet bestemme dagens gang. Vi er nemlig ikke altid i kontrol. Så jeg bliver på min sofa med puder i ryggen en dag ekstra.

Læs også ‘Der er ikke mere at gøre’ eller ‘Kroniske smerter og bevægelse’

vand

Vil du læse mere om hypermobilitet, kan du klikke ind på Netdoktor HER.

bloglovin_annawarrington

Lifehack – din pudder er i stykker!

Kender du det, at din pudder går i stykker? De fleste af os kender det, hvor man taber sin pudder, og den er i 1000 stykker. Det er ikke kun skide irriterende – det er også dyrt i længden. Heldigvis er det store, skønne internet ikke sen til at komme os til undsætning, så da uheldet var også for mig sidste gang, besluttede jeg mig for at prøve noget nyt, fremfor blot at smide den i skraldespanden og købe en ny. En hurtig søgning på youtube viste mig nemlig, at det faktisk er både nemt og billigt at fikse sin egen pudder, så den (næsten) er så god som ny igen.

Du kan naturligvis bare smutte ud og købe en ny, men mangler du en back-up pudder at have liggende i tasken eller derhjemme, kan sådan en nyligt repareret pudder altså sagtens klare lidt ekstra, før den bliver kasseret.

22014733_10214196496767710_82776239_n

Jeg har lavet en lille video, der viser hele processen, der egentlig er meget hurtig. Så måske værd at prøve næste gang, du får en pudder, der har ramt gulvet lidt for hårdt?

Alt du skal bruge er en pudder, en ske, en antibakteriel gel og lidt tålmodighed. Du smadrer simpelthen din pudder, så den er pulveriseret, så blander du pulveret med gel og samler den igen. Du skal have lidt tålmodighed for at glatte massen ud og forme den ned i beholderen igen, hvor det kan hjælpe at putte lidt tungt ovenpå, mens den sætter sig igen. Og den bliver som sagt ikke perfekt, men kan sagtens klare lidt endnu, før den ryger ud.

bloglovin_annawarrington

Hverdagsmad med fisk på 20 min

Hvad skal du have til aftensmad? Der var jo stemning for mere hverdagsmad her på bloggen, så i dag deler jeg en simpel, nem og virkelig lækker ret med hvid fisk, der kan laves på en hurtig hverdagsaften. Du får en god portion vitaminer og mineraler, samt fibre og proteiner med den her opskrift, men der er ikke ret meget fedt i hvid fisk, så det kan være en god idé at bruge lidt god olie henover salaten, toppe fisken med sesamfrø eller spise en halv avocado ved siden af, hvis du gerne vil have, at måltidet fylder lidt mere på den konto.

Det er en ganske simpel tilberedningsmetode, hvor du starter med at tage din fisk, hælde lidt citronsaft, salt og peber hen over og forsigtigt pakke hvert stykke ind i staniol. De skal have ca 20 min ved 180 grader varmluft, men kig endelig undervejs, for fisk skal ikke have ret længe, før det bliver tørt, og de eftersteger også altid lidt i pakken, når man tager dem ud. Mens fisken hygger sig i ovnen, sætter du en omgang perlespelt med linser og quinoa (den her blanding var færdigkøbt, men lav din egen eller find en anden mix) sammen med lidt frosne ærter. Blandingen skal typisk koge en 12-15 min og smager bedst, hvis det lige får lidt ekstra salt, peber, citronsaft og/eller olie, når det er færdigkogt.

En frisk, grøn salat smager dejligt til denne opskrift, og du har god tid, mens fisken er i ovnen, og perlespeltblandingen koger på komfuret. Denne salat bestod af revne gulerødder, edamamebønner, dampet broccoli, rød peberfrugt og lidt god olienolie. Voila, så er der aftensmad. Velbekomme!

Læs også ‘Den nemmeste aftensmad’ eller ‘Vegetariske fyldte peberfrugter’

hverdagsmad2

bloglovin_annawarrington

“Jeg er blevet mere ydmyg overfor de forskellige aspekter af moderskabet” Lillemor interview

Hvordan udvikler en blog sig, og hvad lærer man af at blogge? Det er tid til anden del i min lille serie, hvor jeg interviewer en række bloggere om deres erfaringer, tanker og refleksioner efter at have blogget i en årrække. Min egen nysgerrig skabte grobunden for en masse spørgsmål, som jeg besluttede mig for, at jeg ligeså godt kunne udforske ved at spørge andre til råds – og dele deres tanker med jer herinde.

I dag skal vi høre fra Tina aka Lillemor, som de fleste nok kender som den humoristiske, skarpe og ærlige blogger bag de genkendelige tegninger fra hverdagslivet.

“Hej med jer! Lillemor her. Jordemoder på syvende år, indehaver af en Lillefar på niende år, en hybel på Vestegnen, et farverigt ordforråd der gerne indebærer ord som fuck og for fanden. Og nåhr ja, to styk krapyler, Kummefryseren og Mandlen på 6 og 3 år. Jeg startede med at blogge for snart 3 år siden. Jeg var lidt træt af at scrolle gennem Facebook og læse om perfekte mødre, der bagte boller hver morgen til deres perfekte børn, der sov igennem om natten. Bevares, det er da dejligt! Også selvom vi andre blot stod med hængebabser og 73 timers underskud på sovekontoen. Men jeg manglede lidt nogle der sagde: Børn er skide søde og fantastiske! Det samme er moderskabet. Men det er OGSÅ hårdt. Så derfor besluttede jeg at starte en sådan blog op, hvor der OGSÅ var plads til det uopolerede”

screen-shot-2017-09-21-at-1-06-16-pm

Hvad er forskellen på din motivation på at blogge i dag og fra dengang, du startede?

“Helt ærligt, så er min motivation at det skal bære sjovt at blogge. Har jeg ikke lyst, så lader jer være. Og skider på læsertal m.v. Der er desværre rigtig mange her i blog land, der går for meget op i følgertal, statistikker m.v. Bloggen er udelukkende en hobby for mig. Jeg er nemlig en røv til at bage, aner ikke hvordan man holder på en hæklepind, men til gengæld kan jeg (for det meste) bringe et smil på folks læser, ved at gengive nogle situationer fra hverdagen med børn, med en humoristisk vinkel. Så min motivation er og har altid været: Fortsæt med at blogge, så længe du kan bringe et smil frem hos andre!”

Har din blog udviklet sig eller forandret sig meget i den tid, du har blogget? Hvad bragte den udvikling på banen?

“Min blog har nok haft ret meget samme “tema” hele vejen igennem. Jeg har i hvert fald ladet mig fortælle, at jeg stadig har jordforbindelse og ikke har ændret mig, bare fordi der er kommet flere læsere til. Jeg skriver stadig fuck. og er ikke bange for at skrive om løsslupne bussemænd. I starten ville jeg bare gerne have, at jeg var anonym. At ingen vidste hvem jeg var. Lillefar tegner alle tegningerne til min blog (bruger engang imellem egne billeder, dog ikke af mine børn). Men pludselig skrev jeg et indlæg, som endte i pressen. Og før jeg vidste af det, var mit ansigt og fulde navn klasket op på internettet, egentlig uden min lyst og viden. Og så røg anonymiteten. Siden fulgte nogle interviews til Vores Børn og derefter endnu engang i medierne, efter en skide tur i Føtex ha ha! Så på den måde har min blog jo nok forandret sig. så bottom line: Det er stadig en humoristisk mor-blog. Men udviklingen er gået fra at være en anonym blog, til at være en overhovedet ikke anonym blog”

lillemor2

Hvad ville du ønske, du havde vidst, da du begyndte at blogge?

“Da jeg startede med at blogge, havde jeg måske læst 2-3 blogindlæg fra andre. Så jeg anede ikke rigtig noget om bloggere. Jeg har siden hen lært en masse om blog verdenen og om bloggere generelt. Men ikke nogen jeg tænker jeg nødvendigvis ville have haft gavn af for 3 år siden”

Hvor længe ser du dig selv fortsætte med at blogge, og hvilke tanker har du gjort dig om dette?

“Jeg fortsætter med at blogge, så længe jeg stadig føler jeg har noget at skrive om. Og så længe der er et publikum. Jeg er heldigvis i besiddelse af de sejeste læsere overhovedet og de er super gode til, at give feedback. Så har ikke i sinde at stoppe lige nu. Måske når mine børn bliver større og de begynder at synes, at jeg er super nederen, at jeg gider skrive om mor-skabet. Til info bruger jeg jo hverken navne eller billeder af mine børn. Synes jo egentlig ikke det raver andre 😉. Det er jo svært for dem at give deres samtykke, når ikke de har nogen forstand på, hvad det indebærer. Så det er et princip jeg har haft fra starten af”

lillemor1

Hvad har overrasket dig, udfordret dig eller provokeret dig ved at være blogger?

“Altså til en start har jeg fået hemmelig adresse. Der var en del der skrev til mig efter jeg fx havde været i Goˋmorgen danmark. Nogle mænd der altså syntes, at jeg var den de lige stod og manglede i deres liv. Dog gerne prøvede at overbevise mig om det flere gange. Det var en smule grænseoverskridende. Og så også det faktum, at jeg for mange jo er Lillemor. Og ikke Tina. Den skal jeg også stadig lige vænne mig lidt til. At nogle (enkelte) virksomheder eksempelvis ser én som en reklamesøjle og vil gøre alt hvad de kan, for at man skriver et godt ord om dem. Så det er altså både den positive og den negative side jeg har oplevet af det her lidt “offentlige” liv”

Hvad vil du sige er de 3 vigtigste ting, du har lært af at være blogger? 

“Jeg tror jeg er blevet mere ydmyg overfor de forskellige aspekter af moderskabet. Jeg tror jeg i højere grad har forståelse for alle typer mødre nu, end jeg havde før jeg startede bloggen. Moderskabet og kærligheden ligger ikke i en specifik putnings-metode, i modermælk eller i modermælkserstatning. mine læsere kommer alle steder fra! Der er juristen fra Hellerup og frisøren fra Albertslund. Og alle de kommentarer der er kommet gennem tiden, har virkelig gjort at jeg har åbnet øjnene op for flere perspektiver, end kun lige mine egne. Altså ikke at jeg var en dømmefuld vestegnsskøge før haha, jeg synes bare jeg er blevet MERE omfavnende 😄

Tak til lillemor! Læs også mit interview med Daniel Ishøj ‘Dont do it for the money’ og glæd dig til næste blogger i rækken…

bloglovin_annawarrington
Older posts