Quinoa gryde!

Jeg får sødemidler hver dag – er jeg sund?

Produkt Spons/ I dag skal vi snakke om sødemidler! Hver morgen drikker jeg en kop kaffe med 3-4 dråber flydende sødemiddel og en smule mælk. I løbet af dagen får jeg enten en proteinbar, noget skyr med sødemidler og sikkert også endnu en kop kaffe, hvor der ryger et par dråber sødemiddel ned. Er det weekend, får jeg sandsynligvis også en dåse cola zero, hvilket hurtigt får det daglige indtag af forskellige sødemidler ret højt op.

Men er det sundt at indtage sødemidler? Eller bør man holde sig fra det? Der er er givetvis en masse holdninger på det her område, men dem holder jeg mig så vidt fra (udover min egen af åbenlyse årsager). I stedet har jeg forsøgt at dykke en smule ned i forskellige undersøgelser af sødemidler, hvor det viser sig, at det godt kan betale sig at være opmærksom på, hvilke sødemidler og hvor meget af dem, du indtager.

Den kvikke læser bemærker her en reference til ‘Slut med forbudt’ budskabet fra Morten Svane og Morten Elsoe, der advokerer for, at intet mad i sig selv kan være hverken sundt eller usundt – det afhænger af mængde og kontekst. Jeg har tidligere skrevet om det såkaldte ’sundhedsbullshit’ HER.

Der findes forskellige sødemidler, der bruges på det danske marked. Jeg er som bekendt ambassadør for Easis og har været det i en årrække, hvilket betyder, at jeg får produkter fra dem. Derfor var det nærliggende for mig at spørge dem om dokumentation for, hvad der er i deres produkter og hvorfor de vælger, som de gør. Jeg har også set på Diabetesforeningen og forskellige studier om forskellige sødemidler, så du selv kan dykke nærmere ned i, hvad du finder interessant.

is

Opskrift på hjemmelavet RockyRoad is med sukkerfri chokolade

Der findes intensive sødemidler, hvor vi nok bedst kender stevia og sucralose, der ikke er energigivende, og sukkeralkoholer såsom erythritol og isomalt, der er henholdsvis ikke energigivende og mindre energigivende end sukker (erythritol skal dog deklareres som et kulhydrat på energifordeling på produkter, men giver ikke energi som andre kulhydrater).

Det er altså altsammen sødemidler, der ikke har samme effekt på blodsukkeret, som raffineret sukker. Derfor er de velegnet til folk med diabetes, eller folk der gerne vil undgå for mange blodsukkerudsving. De fleste produkter med sødemidler indeholder også et højt indhold af fibre,  fordi de skal have mere struktur, som sukker plejer at give, men som sødemidler ikke gør på samme måde. Derfor mætter de en del (og kan give luft/ondt i maven) og har typisk også lavere kalorier end traditionelle produkter. Det gør dem anvendelige for folk, der har lyst til at holde øje med deres kalorieindtag, men gør altså ikke produkterne mere eller mindre sunde.

Der har været en del debat om aspartam, som stadig er godkendt at bruge i Danmark. Der findes en hel masse skræmmende artikler om, hvordan rotter bliver meget overvægtige eller får kræft, hvis de indtager (absurd store mængder) aspartam. European Food Safety foretog i 2013 en stor undersøgelse af aspartam og konkluderede, at det i mindre mængder ikke er skadeligt for mennesker at indtage. Det samme konkluderer Danmarks Tekniske Universitets Fødevareinstitut i deres undersøgelse. Der er givetvis altid argumenter for, at der er kommercielle interesser i spil, når fødevarer undersøges. Jeg kan dog ikke personligt se den store konspiration her og vælger at stole på anerkendte forskere, der har brugt mange år på deres studier.

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Quinoa gryde!