Tv om selvhad, deller og (selv)kærlighed

Idéer til hurtig frokost

Hvad skal du have til frokost i dag? Uanset om den står på madpakke, kantine eller hjemmebag, så er frokosten ofte lidt af en vanesag, hvor man hurtigt ender med at spise det samme flere gange om ugen, fordi det skal gå stærkt, når dagen bliver brugt på andre ting. Det sker i hvert fald ofte hos mig…

Mine krav til en god frokost er nok rimelig simple og gennemsnitlige, idet jeg helst skal være mæt nogle timer frem, det skal smage godt og så skal jeg få god energi af det, for jeg orker ikke ligge med oppustet mave og være træt lige efter, jeg har spist. Nogle dage bliver det naturligvis lidt mindre næringsrigt, ligesom vi sikkert alle kender det med at spise en proteinbar på farten og skyde frokosten en time, hvorefter man bliver et monster med lavt blodsukker, der spiser halvdelen af køleskabet, ikke sandt? Nå, men nok om de dage, for dem har vi allesammen, og det går også nok ganske fint med det

De gode dage hvor jeg er super forberedt og formår at lave velsmagende og næringsrig frokost på ganske få minutter, kan jeg også mærke, at det giver mig en bedre energi i løbet af eftermiddagen, så derfor tager jeg gerne nogle smutveje. Her er mine idéer til hvordan du nemt og hurtigt fyrer op for lækker frokost

  • Køb diverse blandede salater i poser såsom revet kål, revet gulerød eller blandet spinat og salatblade. De er lidt dyrere, men bor du alene, er det smart at få lidt mere varieret grønt i en fart, da det altid er skyllet og snittet, så du bare kan fyre det på en sandwichbolle eller i en salat
  • Sørg for at lave lidt ekstra, når du laver proteiner til din aftensmad. Det tager ikke længere tid at stege 4 kyllingefileter eller lige koge nogle ekstra æg/bønner/kikærter, så tag en stor håndfuld fra aftensmaden og stil den i en tupperware, så du har nogle proteiner til frokosten, der er tilberedte, men som ikke er alt for krydrede og nemt kan indsættes i en kold salat eller bruges som pålæg
  • Gør det samme med kilder til kulhydrater, så du fx har en skål med kogte ris, pasta eller bønner stående på køl, der nemt kan supplere en småkedelig salat, så den mætter mere
  • Det kan være en fordel at tænke frokosten i små dele, hvis det gør det lidt nemmere (og lækrere end en rugbrødsmad). Jeg har derfor tit hjemmebagte boller i fryseren, så jeg kan tage én op om aftenen, som når at tø op til næste morgen. Det samme gælder hjemmelavede æggemuffins, som kan suppleres med nogle friske gulerødder, en lille pose med mandler og fx en bolle. Bum, så var der frokost.
  • Hav altid smagsgivere klar, så din frokost bliver piftet lidt op. Det kan være en pesto, lidt friske krydderurter, ketchup, humus eller hvad du nu godt kan li. Jeg bruger eksempelvis altid humus som en slags dressing, når jeg laver en flad sandwich på pitabrød, som jeg topper med færdigblandet kålmix og rester af kylling fra dagen før.

23146074_10214488222100661_122440787_n

Læs også ‘Dagens sunde madpakke’ eller ‘Seafood frokost med sprød salat på 10 min’

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Tv om selvhad, deller og (selv)kærlighed